charlotteinthailand.reismee.nl

outreach, clinic, uit eten met de oudste meiden en kerkfeest

Woensdag

Een Zwitsers koppel heeft 1,5 jaar terug een soort van hotelschool opgericht in Nong Khai, waar kinderen vanaf een jaar of 16 naar toe kunnen gaan en kunnen kiezen uit verschillende vakken om te leren, zoals housekeeping of werken in de keuken. Op dit moment hebben ze 4 bungalows waar gasten kunnen verblijven en studeren er 12 kinderen, waaronder 4 meiden van Sarnelli. Op dit moment hebben ze nog niet zoveel gasten, aangezien het hotel nog bekendheid moet krijgen. Tevens ligt het niet in het centrum, wat het moeilijker maakt gasten te krijgen. We hebben in het restaurant mogen lunchen en de meiden van Sarnelli hebben ons een rondleiding gegeven. Erg leuk om te zien en tevens mooi om een kijkje te mogen nemen in de kansen die de meiden krijgen om een toekomst op te bouwen.

Na thuiskomst was het tijd om afscheid te nemen van de vrijwilligster die hier voor een jaar is geweest. Een moeilijk moment, wat ik ook wel een beetje kon voelen, aangezien ze mij gedurende de eerste dagen wegwijs heeft gemaakt wat betreft Sarnelli. Maar niet getreurd, ze komt zeker terug naar Sarnelli en ik zal haar binnenkort nog eens ontmoeten aangezien ze in Oberhausen woont.

Donderdag

Vandaag was een hele speciale dag. Elke donderdag is er een outreach-program, waarbij Kate samen met een andere verpleegkundige de mensen in de buurt afgaat die hulp nodig hebben. Sarnelli heeft een melkprogramma, waarbij ze elke week of een keer in de twee weken melk naar gezinnen met kinderen brengen. Deze gezinnen kunnen zelf de melk niet betalen, of de moeder heeft HIV/aids waardoor ze geen borstvoeding kan geven. Tevens biedt Sarnelli hulp aan gezinnen die gezondheidsproblemen hebben. 1x per maand worden ongeveer 16 gezinnen bezocht, welke voorzien worden van medicatie en melk. Tevens controleert Kate of de mensen die medicijnen hebben deze ook structureel innemen. Vandaag hebben we melk gebracht naar een werkeloze moeder met drie kinderen, een vader die als baan afval sorteert en een 2 jarig zoontje heeft, een moeder die haar medicatie niet regelmatig inneemt en een zoontje van 2 jaar oud heeft en een vrouw van ongeveer 30 jaar welke een ziekte heeft waarbij haar laatste teen- en vingerkootjes niet genoeg bloed ontvangen, waardoor ze afsterven en op den duur geamputeerd moeten worden. Bij deze laatste vrouw hebben we een rolstoel gebracht, aangezien een week terug de teenkootjes van een van haar voeten geamputeerd zijn. Ze was hier erg blij mee en we hebben gekeken en geoefend hoe ze met haar rolstoel naar bijv. het toilet kan gaan.

Toen we thuis kwamen was het tijd afscheid te nemen van de overige 2 vrijwilligers, wat betekend dat ik inmiddels de enige vrijwilliger ben die hier is.

Vrijdag

Naast het outreach-program draait Sarnelli elke vrijdagochtend kliniekuren, waarbij de lokale bevolking de kans heeft naar de kliniek toe te komen om de bloeddruk en het gewicht te laten controleren, een vitamine-injectie te krijgen en vitaminepillen mee naar huis te krijgen. Ik heb mogen helpen met het checken van de bloeddruk en het is goed om te zien hoeveel mensen er kwamen. Dit toont aan dat deze mensen hun gezondheid belangrijk vinden, het deed me goed dat te zien.

In de avond ben ik samen met Kate en haar man, Brian, uit eten geweest met 4 meiden van Nazareth House (12-16 jaar). Gedurende de komende weken mogen elke vrijdag een aantal meiden uit eten met ons, waarbij ze zelf hun restaurant mogen uitkiezen. Deze meiden kozen voor seafood, waarbij we op een soort gourmet-manier vis hebben bereid aan tafel. Het was erg gezellig en ik kijk uit naar komende vrijdag, alleen al om de lachende gezichtjes van deze meiden te mogen zien en ze in een klein groepje wat beter te kunnen leren kennen.

Zaterdag

Mijn eerste week is voorbij!

Vandaag was het vroeg opstaan, want de jongen van Sarnelli House (6-12 jaar) hadden een voetbalwedstrijd. Deze wedstrijd vond plaats na een kerkfeest, welke op ongeveer 100 km afstand gevierd werd. We moesten dus vroeg vertrekken om op tijd te komen voor de mis. Daarna hebben we daar heerlijk geluncht, terwijl het flink regende. Toen het eenmaal droog was werd het tijd voor de jongens om hun wedstrijd te spelen, welke ze helaas verloren hebben. Ondanks dat hebben ze veel lol gehad!

Nog een nachtje slapen en dan wacht me morgen een hele speciale dag!!!

Christel

Nog een nachtje slapen en dan..... Wel een hele speciale manier om je 25e verjaardag te vieren. Hoop dat je een leuke dag hebt morgen xxx

Josefien

Hoi Charlotte zal wel even wennen zijn dat je nu de enige vrijwilligster bent. Wat maak je veel mee, zo anders dan hier. Leuk je te volgen!! Dikke knuff, Josefien xx

Marie-Anne

En nu heb ik gelezen wie de man aan tafel was. Leuk idee elke vrijdag eten en steeds andere meiden en hun zelf laten kiezen waar. Dan ben ik eens benieuwd wat je morgen te wachten staat..

Beau

Wauw Charlotte, wat maak jij mooie gebeurtenissen mee en wat doe je het goed! Gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat je er in Thailand een mooie dag van kunt maken.

Ik ben benieuwd naar je nieuwe verhalen op je blog.

Veel liefs,

Beau

Evelien

Hey Charlotte
Ziet er allemaal heel leuk uit op de foto's. Leuk om je te volgen. En natuurlijk gefeliciteerd !!! Gaaf, je verjaardag zo vieren in Thailand. Dikke kus Geniet ervan????

astrid

Jarige job, hoop dat je onze "gewone" sms van vanochtend hebt ontvangen en dat je een heel fijne dag zult hebben. Zo te zien en te lezen heb je het erg naar je zin en het is duidelijk dat je "vakantiewerk" je veel voldoening geeft.
Houwen zo en nog een heel mooie dag, P en A

Judith

Wat jezelf zegt. Een week is zo voorbij. En zeker als jij je daar thuis voelt. Xxxx