charlotteinthailand.reismee.nl

goed nieuws voor een heel speciaal meisje en spullen overhandigen aan de kinderen

Zondag heb ik gedurende de middag mogen helpen bij het brood bakken in de bakkerij. Heel leuk om een keer brood te mogen bakken en te zien hoe zuster Dominique uitleg geeft aan een aantal kinderen! (Het brood smaakte overigens prima!!)

Maandag was en ‘gewone’ kantoordag, waarin er weer flink wat werk is verzet. Alle sponsorkaarten zijn nu af en kunnen overhandigd worden aan de kinderen!

Dinsdag zijn Kate en ik met 12 kinderen naar het ziekenhuis geweest wat ongeveer 180 km verderop ligt. De kinderen met HIV en aids hebben hier elke 3 maanden een check-up. Het is mooi om te zien hoe het ziekenhuispersoneel de kinderen betrekt bij hun behandeling, ze hebben allemaal individueel een gesprek met de arts waarin gevraagd wordt hoe het gaat, of ze last hebben van symptomen en of ze de medicijnen goed innemen. Tevens was er goed nieuws voor het meisje met CP (hersenbeschadiging opgelopen vóór het eerste levensjaar, welke zich uit in spasme en nog meer fysieke problemen). Er mag geprobeerd gaan worden haar met een lepel eten te geven, i.p.v. gepureerd voedsel via de fles. Zo kan ze langzaam maar zeker overgaan op stukjes fruit en gekookte groenten. Hiervoor zullen eerst haar tong- en kaakspieren getraind moeten worden, waarmee we donderdag gestart zijn door haar met een lepel gepureerd voedsel te geven. Het vergt flink wat oefening en geduld, maar ik ben er zeker van dat dit mogelijk is!

Woensdag was het shopping-dag. In de ochtend hebben we een bezoekje gebracht aan een 4-jarig meisje met osteogenesis imperfecta (verminderde stevigheid van de botten door een tekort aan calcium). Dit meisje heeft een rolstoel nodig aangezien ze niet kan lopen en haar botten erg snel breken. Ik heb wat maten opgenomen om een rolstoel voor haar te kunnen bestellen. Ondanks de pijn die ze soms heeft tijdens het bewegen is het een prachtig vrolijk kindje, wat er enorm naar uitkijkt om een rolstoel te krijgen. Na dit bezoek zijn we gaan lunchen bij een hele mooie plek aan het water en vervolgens zijn we inkopen gaan doen bij het winkelcentrum. Voor The Farm, waar de oudere jongens wonen, heb ik 4 tenten aangeschaft aangezien ze graag willen gaan kamperen. Voor de meiden van Nazareth House heb ik voor elk kind een mooie grote dikke handdoek aangeschaft. Een aantal huismoeders zullen hier de namen in borduren, zodat elk kind haar eigen handdoek heeft.

Donderdag zijn we lepels en voorraaddoosjes gaan kopen zodat er begonnen kon worden met het voeden met een lepel van het meisje met CP. We hebben dat meteen die dag uitgeprobeerd, het was even zoeken naar de juiste manier en het kostte dit kleine meisje (6 jaar oud) veel energie. Ondanks dat had de huismoeder goede hoop en hebben we ongeveer een half uur geoefend.

Laughing

Vrijdag zijn de bestelde kussens binnengekomen bij House of Hope. In totaal hebben ze 25 kussens ontvangen. De oude kussens waren nodig aan vervanging toe, aangezien ze al zeker 10 jaar niet meer vervangen zijn en er de nodige melk en dergelijke op gemorst is. Zowel de kinderen als de huismoeder waren hier erg blij mee (zie foto). Bij Jan and Oscar House (de meiden van 6-12 jaar) zijn we de boeken en kussens gaan brengen, wat een groot succes was. De meiden hebben meteen alle boeken bekeken en zich met de kussens in een hoek geïnstalleerd om de boeken te lezen. Sommige van hen kunnen niet lezen of hebben nog niet geleerd te lezen, maar ook zij amuseerde zich door plaatjes te kijken of hulp te krijgen van degene die wel kunnen lezen. Natuurlijk zijn we, zoals inmiddels gebruikelijk, vrijdag avond uit eten geweest met 4 meiden van Nazareth House, wat helaas voor mij de laatste vrijdagavond uit eten was.

Frown

Vandaag ben ik, samen met Kate, met 12 meiden van het huis in Viengkhuk beha’s en onderbroeken gaan kopen. Ze hebben allemaal een bepaald bedrag gekregen dat ze mochten besteden en mochten zelf hun ondergoed uitkiezen. Daarna zijn we met z’n alle een ijscoupe gaan eten. Ik had niet verwacht dat alles zo soepel zou verlopen, maar na 2 uurtjes stonden we weer buiten, inclusief wat vrije tijd die de meiden hadden gekregen om zelf in het winkelcentrum rond te lopen. Alle meiden waren tevreden en blij met de dingen die ze gekocht hebben. Morgen gaan we met de rest van de meiden, om ook voor hen iets leuks te kunnen aanschaffen. Vandaag was tevens het begin van mijn laatste week hier, wat nu toch echt betekend dat het einde van mijn verblijf hier nadert. Ondanks dat ik ook wel weer graag bij mijn eigen plekje in Maastricht wil zijn vind ik het absoluut niet leuk hier weg te moeten gaan en afscheid te moeten nemen, maar…. Nog 6 nachtjes slapen!!!

Christel

Mooi verhaal Charlotte. Het zal best wel moeilijk zijn om te vertrekken eind van de week.

jos

Je hebt geweldig werk gedaan, Charlotte!
De kinderen zullen je missen! En jij de kinderen.
Nog een fijne laatste week daar!
Veel groeten,
Jos

Judith

Tja Charlotte het einde komt in zicht. Maar hier kan en moet je toch echt trots op zijn. Ik ben het in ieder geval wel. Wat een prestatie. Ben echt benieuwd naar je laatste week. Succes. Xxx

Marloes

Voor mijn gevoel ben je pas vorige week daar aangekomen! Wat vliegen de dagen/weken snel voorbij zeg! Maar heel fijn alle verhalen die je deelt, fijn dat je iets voor de mensen (in dit geval vooral de kinderen) kunt doen en de stichting kunt helpen! ;) Je bent straks ook weer een stukje cultuur rijker door je ervaringen daar. Zet hem op nog de komende dagen ;)

Marie-Anne

Geweldig om te lezen. Volgens mij maak je veel kinderen blij en dat is heel mooi. Geniet nog maar lekker van alles en iedereen om je heen. Zo te lezen en te zien gaat alles goed, Fijn!

Géa

Net even alles gelezen en bekeken (we waren met vakantie). Wat heb jij een mooie ervaring opgedaan! Nog heel veel plezier de komende dagen en alvast een goede terugreis gewenst. Groetjes van allemaal!

astrid

Ongelofelijk Charlotte, dat je alweer aan terugreizen kunt gaan denken. Waarschijnlijk zijn de intense weken ook voor jou voorbij gevlogen! Mooi dat je de donaties van je familie en vrienden zo goed hebt kunnen besteden. Nog een paar heel fijne dagen toegewenst en wij gaan beginnen met aftellen.....

Hanneke

Hey Charlotte, heb net je hele blog gelezen. Wat mooi allemaal en goed werk wat je daar doet. Afscheid zal wel moeilijk worden. Prachtige mensen die Thai!! Nog heel veel plezier deze laatste dagen en goede terugreis x

Esther

Hi Charlotte,

Wat heb je een hoop kunnen betekenen voor alle kinderen! Echt super om te lezen. Mag je trots op zijn!
Alvast een hele goede terug reis. Zal weer even wennen zijn in NL.

Liefs Mike en Esther

Christel

Het zit er bijna op, laatste nacht in Thailand en dan nog een nacht in t vliegtuig. Hele goede reis en tot gauw in Nederland.
Dikke kus x

jose

Hoi Charlotte, goede reis terug naar Mestreech.
groetjes daar aan iedereen en vond je verhalen mooi om te lezen. Goed dat je dit gedaan hebt. dikke kus xx